daen de it

Anette Paulsen Jensen

- Empower people

Mindfulness

Mindfulness​

Opmærksomhed, nærvær, kommunikation

Kontakt

Nyd din ferie

At være bevidst nærværende gør det nemmere at nyde glæderne i livet, som de opstår, og hjælper dig med at blive fuldt involveret i aktiviteter og i din ferie.

Jeg tilbyder, blandt andet, mindfulness lektion som er baseret på blide og enkle strækøvelser, alle øvelserne udføres stående. Formålet er at øge din kropsbevidsthed og opleve forskellen på at kroppens muskler er anspændte og afspændte. Forudgående kendskab til mindfulness er ikke nødvendig.

Mindfulness handler om at fokuserer din opmærksomhed på nuet-og acceptere det du oplever uden at dømme og være nysgerrig på hvilke fornemmelser du mærker i kroppen.​

Jeg glædes hver morgen, hvor synet af appelsin og citrontræer møder mig, når jeg ser ud af vinduet. Det at lægge mærke til og være bevidst om de skønne omgivelser jeg bor i, er med til at sætte stemningen for resten af dagen. Hvad har det at gøre med mindfulness? Det at lægge mærke til de små ting, i hverdagen, er for mig en måde at bruge mindfulness på.

​At leve er ikke nok. Solskin og frihed og en lille blomst må man ha’ Citat: HC Andersen

​I processen med at flytte til Italien, har jeg haft stor glæde af at bruge mindfulness. Alle tanker og følelser omkring det at forlade de trygge rammer, og begive sig ud på et nyt eventyr, blev håndterbar da jeg kunne accepterer og forholde mig mere konstruktivt til at være i det ukendte. Jeg havde hele tiden nuet, som et fundament, at vende tilbage til, hvilket gjorde processen meningsfuld og særdeles positiv.

Hvad er mindfulness

De seneste år er mindfulness blevet meget populært. Men hvad er mindfulness egentlig? Det er at du bevidst rette din opmærksomhed mod dine tanker, følelser og sanse oplevelser, med nysgerrighed, og uden at dømme det du oplever. Vi har hver dag tusindvis af tanker som vi, heldigvis, ikke alle er opmærksomme på.

Vores tanker kan for eksempel kredse om ting fra fortiden eller om ting der skal foregå i fremtiden, vi “er i hovedet” og simpelthen ikke nærværende i det som sker lige nu. Når vi retter vores fokus på at være tilstede her og nu, og leve lige nu og her, i dette øjeblik, så oplever vi mere intenst og bliver bedre til at navigerer vores tanker og følelser på en konstruktiv måde. Vi får simpelthen mere livskvalitet. 

​Det er ikke kun i hverdagen at mindfulness kan bruges. Skal man ud og rejse, kan der være særlig meget brug for dette. At rejse er en oplagt mulighed for at se verden med nye øjne, så at sige se verden med et barns blik, hvor man oplever tingene for første gang. Det at tage imod alle de nye indtryk, med åbne sanser og være nysgerrig, nærer ens livsappetit. Der er så mange ting man gerne vil se og opleve. Rejsen planlægges og der er mange forventninger.

Forventningens glæde, er noget af det bedste. Når man så står midt i oplevelsen, kan man blive optaget af tankerne og planlægningen af den næste oplevelse, med det resultat at man ikke er helt tilstede. Når tankerne altid er et andet sted, end i det som sker lige her og nu, så mister man muligheden for at få nuancerne med, da man ikke rigtig får lagt mærke til hvordan sanserne reagerer, og hvilke følelser der opstår når man virkelig er opmærksom på det man ser, smager eller dufter. Man kan hurtigt blive optaget af at dømme tingene og af forhindringerne.

Det kan være en udfordring at give slip på præstation og mål, det vil sige give slip på den forestilling du har omkring hvordan du skal nå dit mål. Det er dog mere hensigtsmæssigt at navigerer fleksibelt og opleve processen. Dette er især vigtigt i Italien, da planlægning af tid ikke altid bliver som forudset. 

Mindfulness kan praktiseres på mange måder. Det kan være mindfulness meditation og yoga, men også ved at du bruger almindelige daglige gøremål, for eksempel, når du er i bad, så ret hele din opmærksomhed hen på hvordan mærkes vandet i ansigtet og på kroppen, er det varmt, koldt, neutralt er vandets stråler hårde m.v., hvordan føles det at putte shampoo i håret, hvordan føles håndklædet mod huden, ret hele din opmærksomhed mod den sansemæssige oplevelse det er at tage et bad.

Mindfulness er at være tilstede med bevidst nærvær. Grundlæggende handler det om, at så snart du registrerer, at din opmærksomhed er vandret væk fra det den var rette imod, leder du din opmærksomhed tilbage, til det du har besluttet at rette din opmærksomhed imod. Det kan være din:

Din vejrtrækning

​Sanserne: se, høre, smage, dufte

​Yoga,- mærke kroppen

​Så snart du registrerer, at din opmærksomhed vandrer, er du mindful.

Hvad kan mindfulness gøre for dig?

Du får mere glæde

Du oplever mere intens

Du undgår “ferie stress”

Derudover giver mindfulness dig mulighed for:

Når du har en nysgerrig, og ikke dømmende tilgang til det du oplever, bliver du mere åben over for det som du oplever

Du bliver opmærksom på, at du ikke er dine tanker og kan derfor skille dig fra dine tanker

Når du skiller dig fra dine tanker og følelser, kan du agere i stedet for at reagere

Du får mere livskvalitet ved, at du bliver bedre til at håndtere negative tanker og følelser

Du får mere medfølelse med dig selv og andre

Har du en negativ følelse eller tanke, måske uden at vide hvorfor, hvilket heller ikke er vigtigt, så husk du er ikke dine følelser og du er ikke dine tanker. For at undgå at negative tanker og følelser forstærkes, kan du spørge dig selv, er de hjælpsomme? Bare det at du stiller dig selv dette spørgsmål bryder tankemønstret og giver mulighed for, at du får kontrol over dit sin, i stedet for at du ubevidst lader dig rive med.

Det er en måde at skifte fokus og skabe balance. Du kan forstærke dette ved, at tænke på en eller flere ting du er taknemlig for, er det svært at finde noget at være taknemlig for, så kan det at være taknemlig for at trække vejret, være en begyndelse på at opøve din opmærksomhed på det du har i dit liv som du er taknemlig for.

At være i naturen har altid været utrolig vigtig for mig. At gå eller løbe en tur, samt dyrke fitness i naturen har altid været en måde jeg har fået ny energi på. Der er efterhånden flere undersøgelser som har fastslået at det er sundt at være i naturen og at vi trives bedre når vi sørger for at komme ud i grønne omgivelser eller ved havet.

Her på Sorrentohalvøen findes der utrolig mange smukke steder og et fantastisk klima til at være udendørs. Jeg bruger især min daglige tur til stranden, til at tune ind på havet, farverne, bølgerne, duften af hav og smagen af salt. Selv om havet er det samme, er det altid forskelligt. Det giver mig ro og refleksion som igen fører til inspireret energi.

Jeg tilbyder

Mindfulness/yoga, med fokus på vejrtrækning og kropsbevidtshed

Mindfulness wallk, med fokus på at sanse det vi oplever undervejs

Mindfulness meditation, fokus på bevidsthed om tankemønstre

Planlægger du en rejse til Sorrento, og ønsker du samtidig at få mindfulness oplevelser, så vil jeg blive glad for at kunne hjælpe dig. Skriv endelig, så kan vi sammen drøfte hvad du har brug for.

​Mindfulness

Kontakt